/// Scidel

Stiftung

Ured u Zagrebu b

w

The Incredible World of Russian Propaganda in the EU

By Thomas Brey

Introduction

Warnings from top Western politicians about
Russian state propaganda are increasing.
Countless analyses have proven the use of
Kremlin propaganda and its toxic effects in
detail. It is about influencing presidential
elections in the USA and France as well as
elections for the European Parliament and

parliamentary elections such as the recent one

IRMO BRIEF
11/2023

1

in Slovakia. The aim of all Moscow’s endeavors,
using huge resources in terms of money,
personnel and technology, is to gain influence
over the domestic policies and societies of
the target countries in order to steer them in
Russia’s interests. These so-called soft powers
operate in the international media landscapes
on all continents of the world. However, the
focus of this article is on the problems they

cause in countries of the European Union.



-

Value-orientated propaganda

Propaganda, which is centrally controlled by
the Russian state, constantly repeats a few
key messages. The repetitions, presented in
ever new variations, stick with the audience.
This communication strategy is familiar with
the former US President Donald Trump, who
mantra-like claimed that his victory in the
last election in 2020 was “stolen” from him by
current President Joe Biden. His supporters still
believe this to this day, contrary to all the facts.
The most important statements of the Kremlin
propaganda are identical in all EU countries,
even if a few individual contents are presented

on a country-specific basis.

Russian state media are described
as truth-loving and in the interests
of the population.

Asanoverarchingnarrative, Russianpropaganda
uses many examples to “prove” that the
authoritarian Russian (and Chinese) political
system is vastly superior to parliamentary
West.

of government are

democracies in the Democratic

forms dysfunctional,
whereas the Russian system is extremely
effective. Consequently, Western authorities,
governments, parties and state institutions

are portrayed as incapable of solving the many

IRMO BRIEF
11/2023

2

current problems in their countries. “The
intention is to undermine trust in government
agencies and to provoke or deepen social
divisions through polarizing issues,” warned
the German Ministry of the Interior. Moscow
invokes an allegedly natural antagonism
between political and economic elites and
the peoples of Europe. According to this, the
leaders are permanently acting against their
own citizens for their own benefit. According
to this interpretation, the top representatives
of politics and business control and censor the
European media, which has been disavowed as
“mainstream”. Without exception, they all have
the goal of dumbing down the people, deceiving
and manipulating them in the interests of the
elites. They are synchronized and without the
freedom to develop, they all report the same
thing. In contrast, Russian state media are
described as alternative and truth-loving media
in the interests of the broadest sections of the

population.

LGBTQ people are denounced as
degenerate people who threaten
traditional religious values.

Another major topic - derived from the alleged
superiority of Russia’s socio-political system
over that of the West - is the LGBTQ community.
While President Vladimir Putin has been

Z



stylized for many years as the guardian of
supposedly Christian values and the traditional
family, LGBTQ people form the projection
surface for vilification and hatred. LGBTQ
people are denounced as degenerate people
who threaten all traditional religious values.
Transgender people are stylized as a threat to
children in particular, but even to the male and
female genders in general. Homosexuality is
equated with pedophilia, LGBTQ people with
Nazis. The differences between West and East
are described as a culture war in which the EU,
the UN, McDonald’s, feminism, the Hungarian
philanthropist  George  Soros, = Western
entertainment culture and Barbie are allegedly
important anti-Russian players.

For many years, Kremlin

propaganda demonized Muslims.

For many years, Kremlin propaganda
demonized Muslims. Migrants to Europe of
Muslim faith were stigmatized as “barbarians”
and “destroyers of the West”. Mass immigration
threatened national European identities and
led to “Islamisation”. Following the spectacular
Koran burnings in Sweden this summer,
however, the propaganda has undergone a
rapid change in content. Now the Kremlin
presents itself as the protector of Muslims

gagged by the West. Even the Russian Patriarch

IRMO BRIEF
11/2023

3

Cyril I says, “Muslims are our brothers. We
know that in some countries the religious
feelings of these people are not respected.”
These words are astonishing coming from a
cleric who, as a former KGB intelligence officer,
justified Russia’s utterly unholy war against
its Ukrainian neighbor in pseudo-theological
terms. In contrast, not a word is wasted on the
complicated discussion of values in the West
about the relationship between the postulates of
“freedom of religion” and “freedom of opinion”.
The circumvention of these legal subtleties
is particularly striking against the backdrop
of Russia’s media landscape, which has been

rigorously cleansed of all criticism.

The prominent Russian war ideologue
Alexander Dugin sees a supposedly progressive
“collapse of the world of office workers and
beauty bloggers, transgender persons and
climate activists, human rights defenders and
hipsters as well as migrants and feminists”.
The expected collapse of Western lifestyles
and European and American societies has been
presented in an apocalyptic tone for years.
According to this scenario, banks and stock
exchanges will collapse first, followed inevitably
by the entire capitalist economic systems. We
will see concrete examples of this propaganda

later in the chapters on individual EU countries.

7



%///

How Russian propaganda “justifies” the
war of aggression

The central theme of the Kremlin’s propaganda
machine is the war of aggression against
Ukraine. It begins with the often refuted false
statement that Russia was threatened by the
expansion of NATO and had to protect itself
preventively from a planned NATO attack
through the “special military operation” (as this
war is euphemistically called). A historically
much-used form of populism is also applied
here: The perpetrators are transformed into
alleged victims. The second propaganda theory:
Ukraine is not a democratic state, is being
exploited by Nazis and oligarchs and is serving
the West as a proxy for the destruction of Russia.
Itis also falsely claimed that Ukraine historically
belongs to Russia, which is particularly true for
the Crimean peninsula, which was occupied
and annexed in 2014, as well as for the eastern
Ukrainian Donbas (Donetsk and Luhansk),

which was occupied in the same year.

The central theme of the Kremlin’s
propaganda is the war against
Ukraine.

The Russian attack is also being historically
exaggerated. Putin himself has drawn a parallel

with the Second World War: “We are again being

IRMO BRIEF
11/2023

4

threatened with German tanks with crosses
on their sides. And they want to fight Russia
again on Ukrainian soil - with the hands of
Hitler’s successors”. And: “They want to create
a new axis, like the one created in the 1930s
by the fascist regimes in Germany, Italy and
militaristic Japan”. Just like back then, Russia is
the bulwark against the threat of evil. Russian
media repeatedly brand the EU as the “Fourth
Reich” alluding to the Third Reich of the German
National Socialists. They frequently convey the
accusations made by Russian Foreign Minister
Sergei Lavrov that Commission President Ursula
von der Leyen and the EU she leads are “racist
and Nazi”. They are working on an “attempt to

find a final solution to the Russian question”.

Another prime example of Russian propaganda
is the issue of peace efforts. Putin and other
top politicians have repeatedly assured that
Moscow is ready for peace talks, but only if
Ukraine recognizes the “new realities”, i.e.
permanently accepts the occupation of large
parts of its country by Russia. In this sense,
Russiais notoffering any credible peace options,
only ultimatums for Ukraine’s capitulation. On
the other hand, Moscow rejects any Ukrainian
initiative because it does not recognize the
statehood and sovereignty of its neighboring
country. Russian propaganda repeats mantra-
like that the West, as a supporter of Ukraine,

is not interested in peace. On the other hand, it

Z



is claimed that the US and the EU are waiting
for Ukraine to fail militarily in order to force
negotiations on peace. Former President
Dmitry Medvedev, who has attracted attention
as a warmonger (threatening to launch nuclear
attacks on Western capitals and nuclear power
plants), claims like a mantra that peace will
come the moment the West stops supplying

weapons to Ukraine.

Russia is not offering any credible
peace options, only ultimatums for
Ukraine’s capitulation.

At the G20 summit in New Delhi in March,
the international audience burst out laughing
when the Russian foreign minister claimed that
his country was doing everything it could to
end the war in Ukraine. In contrast, Moscow is
doing everything it can to deny its far-reaching
international isolation. Russian propaganda
never tires of portraying an alleged culture
war between Russia and China, as well as
some other countries such as Brazil and India,
and the collective West. This “battle”, which is
decisive for the future, is about the destruction
of today’s Western-dominated world (which in
turn is instrumentalized by the USA) and the
establishment of a truly democratic multipolar
international order. Small countries should also
find their place and have influence here, it is

promised.

IRMO BRIEF
11/2023

)

Propaganda methods

The starting point for all of Russia’s propaganda
strategies are the state media RT (formerly
Russia Today) and Sputnik. In March 2022,
the EU banned the electronic broadcasting of
these two agencies, but not - as is often falsely
reported - the work of the associated journalists
and their editorial offices. However, RT and
Sputnik were regularly able to circumvent this
ban using various technical tricks. In addition,
large and prominent media outlets across
Europe were falsified this summer. Russian
propaganda was disseminated on so-called
doppelganger sites that looked deceptively
similar to the traditional appearance of these
media. Many of the deceived readers remained
unaware of this manipulation. This summer,
the French government reported that such fake
sites had also appeared in Lithuania, Latvia, the
UK, the USA, Israel and the United Arab Emirates
in addition to France. In Germany, for example,
the websites of the most important news
magazine “Spiegel”, the highest-circulation
daily newspaper “Bild” and prominent news

portals such as “t-online” were faked.

Starting point for all Russia’s
propaganda strategies are the
state media RT and Sputnik.

7



%///

The fictitious content always suggests a pro-
Russian narrative. The focus of the propaganda
is the claim that the sanctions harm the West
far more than Russia and are responsible for
all economic problems in Europe and the USA.
This largest covert disinformation campaign
to date is aimed at threatening the population
with hunger and poverty if the sanctions
against Russia are not lifted. The problem is
that many genuine accounts pick up on these
messages, share them and thus unwittingly
spread Russian propaganda. Sometimes the
deceptions are so real that they even make it
into the biggest national media. The public
broadcaster Osterreichischer Rundfunk (ORF)
demonstrably used two videos from pro-
Russian channels to illustrate its report on

corruption in Ukraine.

Diplomatic missions are a linchpin in the
dissemination of Russian propaganda in Europe.
In addition to embassies and consulates,
this also applies to cultural institutes. In the
Austrian capital Vienna, the “Russian House”
has become the subject of political discussion
in recent months as a “propaganda branch of
Moscow”. In Berlin, the public prosecutor’s
office is investigating the local institute with
the same name. It is supposed to function as
a scientific and cultural center, but in fact it

regularly engages in propaganda.

IRMO BRIEF
11/2023

6

Most important accelerators of
Russian propaganda are Chinese
TikTok and Russian Telegram
channels.

By far the most important accelerators of
Russian propaganda are social media, above
all the Chinese TikTok and the Russian
Telegram channels. Facebook and YouTube are
other massively used channels for Moscow’s
disinformation campaign. Finally,the messenger
X (formerly Twitter) plays a central role in
Russia’s propaganda center. According to an
analysis by the EU, pro-Russian fake content on
social media increased by 22 per cent between
January and May 2023 alone. This increase
was mainly due to the X platform, where such
content increased by as much as 36 per cent.
At the behest of the new X owner Elon Musk,
the floodgates have been opened to all kinds of
propaganda. The negative labelling of Russian
state media has been abolished and Moscow’s
propagandists can make their contributions
even more visible via the affordable Blue Check

verification program.

The countries targeted (selection)

Germany occupies a prominent place in Russia’s
foreign policy and thus also in its propaganda

in Europe. The aim is to turn large sections of

Z



the population against the government with
theories such as “Without Russian energy,
“The

sanctions against Russia are to blame for the

Germany risks freezing in winter”,

high inflation and, above all, the dramatic rise
in food prices”, “Germany is just a puppet of
the US”, “Without German weapons, there will
be peace in Ukraine”, “Germany’s future and its
industrial sales markets lie in the resource-rich
East and not in the West”. These narratives are
taken up by German “alternative media”, which
can be found in large numbers in the right-
wing, left-wing and nationalist camps. They
encounter a traditionally pro-Russian and anti-
American attitude among comparatively broad
sections of the population. According to a survey
conducted this spring, almost a fifth of Germans
believe that the Russian war of aggression is a
reaction by Russia to an alleged provocation
by NATO without any alternative - a significant

increase compared to the previous year.

Germany occupies a prominent
place in Russia’s foreign policy and
in its propaganda in Europe.

This preconception means that people who
are already in “fundamental opposition to the
system” readily adopt Russian narratives such
as the imminent collapse of first the economy

and then the socio-political system in Germany.

IRMO BRIEF
11/2023

t

Signs of such a scenario propagated by Russia
are - if you believe the propaganda - “the
collapse of the German automotive industry”.
The insolvency of the niche manufacturer B-ON,
which had to lay off all of its 170 employees this
September, is a case in point. The bankruptcies
of some prominent fashion brands such as
Hallhuber, Peek&Cloppenburg or well-known
shoe retailers such as Gorz or Reno are
interpreted in the same sense as harbingers
of the major economic collapse. According to
experts, however, these are companies that are

in no way relevant to the market.

Franceisalso the focus of Russia’s “multimillion-
euro weapon of mass manipulation”, as EU Vice-
President Véra Jourova puts it. It began with
the social protests of the “yellow waistcoats”
over the pension reform and continued with
the coronavirus, climate protection, migration
and decolonization as well as Islam and
racism: Russian propaganda tried to intensify
hatred and opposing attitudes to the point of
irreconcilability on all of these topics in order
to destabilize society. The actions of the French
police were contrasted with a peaceful Moscow
and Budapest. The aim was to “prove” that
political systems with strongmen like Putin
or Viktor Orban have a clear advantage over
liberal democracies. The arrests in France and
the brutal repression of women in Iran were put

on the same level. The violence in French cities

7



%///

was compared to the crimes in the destroyed

Ukrainian city of Mariupol.

French Foreign Minister Catherine Colonna

recently warned against these Russian
disinformation campaigns after the Foreign
Digital Influence Monitoring Center (VIGINUM)
presented its analysis over a period of twelve
months. The effect of Russian propaganda was
characterized as “undermining fundamental
national interests”. The Foreign Minister spoke
of “hybrid warfare” after Russian hackers
themselves duplicated the Ministry’s official
website and spread Russian fake news en masse.
For example, it was claimed there that Paris
wanted to introduce a war tax because of the
cost of arms deliveries to Ukraine. A fictitious
radioactive cloud allegedly heading towards
France from the east was used to cause fear

among uninformed citizens.

Effect of Russian propaganda was

characterized as “undermining

fundamental national interests.”

Russian propaganda has an easy time in
Hungary because it encounters a socio-political
climate that is similarly constructed to that in
Russia: in the “illiberal democracy” proclaimed
by Orban, he controls the media, parliament and
judiciary. The separation of powers and human
rights are undermined. Like Putin, he presents

IRMO BRIEF
11/2023

8

himself as the “savior of the Christian West” and
the traditional heterosexual family. Despite all
EU sanctions, Hungary continues to purchase
gas and oil from Russia on a large scale. This
summer, Russia even received the green light
from Budapest (and the EU) to build two new
nuclear reactors in Paks. In return, Orban is
doing everything he can to make a consistent EU
policy towards Russia and Ukraine impossible.
It is true that the EU has blocked billions of
euros in funding to Hungary due to gross
violations of the rule of law. However, Orban
has good leverage thanks to the unanimity
principle: after Turkey, the only thing missing
was Hungary’s approval for Sweden to join
NATO. Hungarian territory is blocked for arms
deliveries to Ukraine, and Budapest wants to
block EU funds to Ukraine in future. Orban last
embarrassed Brussels in mid-October with his
demonstrative meeting with Putin in Beijing at
the Chinese Silk Road Summit.

Russian propaganda scored
particularly well in Slovakia.

Russian propaganda scored particularly well
in Slovakia. Here, the parliamentary elections
at the end of September brought Robert Fico,
who is protected by Moscow, to power as
head of government. The fact that Russian
disinformation also fell on fertile ground here

is due to the high approval rating of 27 per cent

Z



%%%%

of citizens for Putin, as surveys have shown.
Fico has announced a policy entirely in line
with Russia’s wishes: no more arms deliveries
to Ukraine, good relations with Moscow, which
is actually fighting against the US in Ukraine.
This policy meets with similar public opinion:
more than half of Slovaks believe that it was
not Russia but “the West” that started the
war against Ukraine. In his own words, Fico
wants to restructure Slovakia along the lines
of the Hungarian model, i.e. fight civil society
organizations and put the media and the

judiciary on a leash.

Conclusion

Russian propaganda is also falling on fertile
ground in Bulgaria, Moscow’s closest ally in
Soviet times: almost 400 websites spreading
Kremlin fake news were recently identified
there. What can the Western countries do

to prevent the erosion of their democratic

[RMC

Institut za razvoj i medunarodne odnose
Institute for Development and International Relations

Institute for Development and International

Relations - IRMO
Lj. F. Vukotinovic¢a 2, Zagreb, Croatia

www. irmo.hr

foundations by constant Russian propaganda?
There are two ways to do this. Above all, the EU
must correct the fake news from the Kremlin on
a daily basis. EU-funded journalists can take on
this job. By far the most important antidote is
creating medialiteracy among young people and
adults so that they can detect misinformation
themselves - a major task of education policy

for the next few years.

Thomas Brey is a lecturer in political science
and journalism at the University of Duisburg,
Germany and former chief correspondent of
dpa (Deutsche Presse-Agentur - the German
Press Agency) for South East Europe.

DISCLAIMER: The views presented in this
paper are solely of the author and do not
represent an official position of the Institute
for Development and International Relations
(IRMO) or of the Hanns Seidel Foundation.

/// Seidel

Stiftung

Ured u Zagrebu

Hanns Seidel Stiftung
Amruseva 9, Zagreb, Croatia

www. hanns-seidel-stiftung.com.hr

© Institute for Development and International Relations - IRMO, ISSN 1849-9155

Z_


https://www.hsst.hr
https://irmo.hr/home-2/

