Skip to content

8. Relevatnost

8. Relevetnost

8.1. Uvod

Osim što projekt mora biti relevantan za korisnike, prijavitelje i partnere, ključno je da je relevantan i za strateške ciljeve koji su definirani u europskim, nacionalnim, regionalnim i lokalnim strategijama. Drugim riječima, za sve navedene ciljeve projekta mora se dokazati da njihovo ostvarivanje pridonosi ostvarivanju strateških ciljeva Europske unije, Republike Hrvatske, županije, općine, grada ili određene regije u kojoj se provodi projekt (npr. mediteransko područje, prekogranična područja i sl.). Nadalje, potrebno je pokazati koliko je projekt važan za sektor unutar kojega su teme kojima se projekt bavi, npr. energetika, obrazovanje, turizam, istraživanje itd.

Nije dovoljno da su samo ciljevi relevantni, već se pri ocjenjivanju relevantnosti ocjenjuje cijeli projekt. Relevantni moraju biti svi dijelovi projekta:

  • ciljevi
  • rezultati
  • isporuke i
  • aktivnosti

Aktivnosti moraju biti relevantne za postizanje isporuka, isporuke za postizanje rezultata i rezultati za postizanje ciljeva projekta, a ciljevi projekta za postizanje viših ciljeva.

8.2. Važni dokumenti

Kad dokazujemo relevantnost projekta, pozivamo se na postojeće strateške dokumente.

Prije svega to su:

Održiva Europa 2030. https://commission.europa.eu/publications/sustainable-europe-2030_hr (pristupljeno 14. travnja 2025.)

Izvor: Europska komisija. DOKUMENT ZA RAZMATRANJE O ODRŽIVOJ EUROPI DO 2030. https://commission.europa.eu/publications/sustainable-europe-2030_hr (pristupljeno 14. travnja 2025.).

Mehanizam za oporavak i otpornost instrument Unijina plana NextGenerationEU uspostavljen Uredbom (EU) 2021/241 o uspostavi Mehanizma za oporavak i otpornost od 12. veljače 2021. https://eur-lex.europa.eu/legal-content/hr/LSU/?uri=oj:JOL_2021_057_R_0002 (pristupljeno 14. travnja 2025.).

Više o Mehanizamu za oporavak i otpornost na stranici:

https://planoporavka.gov.hr/mehanizam-za-oporavak-i-otpornost/16 (pristupljeno 14. travnja 2025.).

Zajednički strateški okvir – sadrži prijedloge o tome kako se sredstva EU-a mogu učinkovitije koristiti za postizanje strateških ciljeva Europske Unije do  2030 godine

Sporazum o partnerstvu – dokument u kojem RH kao članica EU-a obrazlaže svoju strategiju korištenja strukturnih investicijskih fondova https://vlada.gov.hr/UserDocsImages//2016/Sjednice/2022/Kolovoz/140%20sjednica%20VRH//140%20-%204%20a%20Sporazum.pdf?lang=cs (pristupljeno 14. travnja 2025.).

Nacionalni strateški referentni okvir – referentni dokument za pripremu Programa kojima se određuju prioriteti koji će se zajednički financirati iz sredstava EU-a i nacionalnih sredstava

Nacionalna razvojna strategija Republike Hrvatske (NRS) do 2030. godine

https://narodne-novine.nn.hr/clanci/sluzbeni/2021_02_13_230.html  (pristupljeno 14. travnja 2025.)

Nacionalni plan oporavka i otpornosti (NPOO) 2021.-2026.

https://planoporavka.gov.hr/UserDocsImages/dokumenti/Plan%20oporavka%20i%20otpornosti%2C%20srpanj%202021..pdf?vel=13435491  (pristupljeno 14. travnja 2025.)

Operativni programi RH – posebno onaj ili oni koji su temelj za objavu natječaja.

Pristup većini tih dokumenata nalazi se na stranicama na   https://eufondovi.gov.hr/ (pristupljeno 14. travnja 2025.).

Osim krovnih dokumenata, svaki natječaj u Uputama za prijavitelje navodi i sve ostale dokumente koji su važni za natječaj, posebno za sektorsko područje kojim se bavi natječaj. Preporuka je proučiti te dokumente i u opis relevantnosti uključiti sve za projekt ključne dijelove dokumenata navedenih u uputama.

I na kraju, svaki prijavitelj mora znati koji su još dokumenti važni za opis relevantnosti projekta, a specifični su za teritorijalno područje, sektorsko područje i za same prijavitelje i partnere.

8.3. Argumentiranje relevantnosti

Savjet: Kad se pozivamo na relevantne dokumente, nije dovoljno samo konstatirati da je projekt relevantan za neku strategiju. Npr. nije dovoljno napisati: „Projekt je relevantan u odnosu na Strategiju tu i tu“, već je potrebno pozvati se na konkretan dio strategije. Uz to, potrebno je i pojasniti Zašto?, odnosno čime to dokazujemo. Stoga je najbolje sljedeće:

  • navesti konkretan citat iz dokumenta na koji se pozivamo (ne samo naziv dokumenta)
  • povezati to s projektom: projektnim ciljem, očekivanim rezultatom, isporukom.

Primjeri opisa relevantnosti

  1. Projekt „Podrška izvrsnosti, inovativnosti i vidljivosti strukovnog obrazovanja i osposobljavanja “ pridonosi:
  • Osnabrück Declaration kojom su postavljena 4 cilja za strukovno obrazovanje i osposobljavanje između ostalog i potpora kvalitetnom sustavu i poticanje međunarodne komponente sudjelovanjem na EuroSklls i WorldSkills natjecanjima, a sudjelovanjem hrvatskog tima na tim natjecanjima pridonosi ostvarenju tog cilja
  • Preporukama Vijeća EU o SOO (24. studeni 2020.) kojima se naglašava važnost podizanja privlačnosti i ugleda strukovnog obrazovanja i osposobljavanja, a sudjelovanje na EuroSkills i WorldSkills potiče se europsko strukovno obrazovanje i osposobljavanje u međunarodnom kontekstu
  • Nacionalnoj razvojnoj strategiji RH do 2030. (Stjecanje i razvoj temeljnih strukovnih kompetencija), jer državna natjecanja podržavaju inicijativu povezivanja strukovnog obrazovanja s gospodarstvom
  • Nacionalnom planu obrazovanja do 2027. i Akcijskom planu do 2024. na način da se sudjelovanjem na natjecanjima EuroSkills i WorldSkills promovira hrvatski sustav strukovnog obrazovanja i osposobljavanja
  • Provedbenom programu Ministarstva znanosti i obrazovanja (MZO-a) 2021.-2024. jer će se kroz projekt državnim natjecanjima učenika jačati kapacitet strukovnog obrazovanja i osposobljavanja i povećati uključenost učenika
  • Programu Učinkoviti ljudski potencijali od 2021. – 2027., jer se projektnim aktivnostima podiže konkurentnost strukovnog obrazovanja i osposobljavanja te će se nastaviti graditi platforma za povezivanje škola i poslodavaca; projektne aktivnosti sudjelovanja u međunarodnim natjecanjima(WorldSkills i EuroSkills) pridonijet će vidljivosti hrvatskog sustava strukovnog obrazovanja i osposobljavanja
  1. Projekt „Daljnji razvoj sustava osiguravanja kvalitete u obrazovanju odraslih i podizanje svijesti o važnosti cjeloživotnog učenja“ pridonosi, realizaciji sljedećih strategija i planova:
  • Nacionalnoj razvojnoj strategiji RH do 2030. (NN 13/21) u cilju “Obrazovani i zaposleni ljudi” – projekt pridonosi povećanju kvalitete programa obrazovanja odraslih te sudjelovanja odraslog stanovništva u cjeloživotnom učenju radi poboljšanja produktivnosti, kvalitete radne snage te prilagodbe brzim promjenama
  • Programu Učinkoviti ljudski potencijali 2021. – 2027. (prioritet 2. Obrazovanje i cjeloživotno učenje) – projekt pridonosi unapređenju sustava osiguranja kvalitete obrazovanja odraslih provedbom samovrednovanja i vanjskog vrednovanja ustanova za obrazovanje odraslih
  • Nacionalnom planu razvoja sustava obrazovanja za razdoblje do 2027. godine i Akcijskom planu za provedbu nacionalnog plana razvoja sustava obrazovanja za razdoblje do 2027. godine, za razdoblje do 2024. godine – projektne aktivnosti uključuju provedbu mjere 4.2. za osiguravanje kvalitete u obrazovanju odraslih, kombinirajući samovrednovanje i vanjsko vrednovanje te mjeru 4.5. za podizanje svijesti o cjeloživotnom učenju i poticanju uključenosti odraslih, jačajući njihovu konkurentnost na tržištu rada
  • Provedbenom programu MZO 2021. – 2024. – projekt je usmjeren na mjeru 17. kojom se ističe vanjsko vrednovanje ustanova za obrazovanje odraslih kao ključna aktivnost za navedeno razdoblje
  • Rezoluciji Vijeća Europske unije o novoj europskoj agendi za učenje odraslih od 2021.-2023. – u dijelu projektnih aktivnosti naglasak je na kvaliteti u obrazovanju odraslih te potrebi sustavnog osnaživanja osiguranja kvalitete ustanova za obrazovanje odraslih
  • Okviru za djelovanje iz Marakeša – projektne aktivnosti usmjerene su na važnost usavršavanja andragoških djelatnika/jačanje institucionalnih kapaciteta kao jednog od ključnih elemenata koji pridonose kvaliteti provedbe obrazovanja odraslih
  • Programu Vlade RH za mandat 2020.-2024. – projekt pridonosi poticanju i promociji cjeloživotnog učenja te poticanju odraslih na uključivanje u obrazovanje primjenom različitih mjera.