Skip to content

14. Promidžba i vidljivost

14. Promidžba i vidljivost

Aktivnosti promidžbe i vidljivosti obvezni su elementi svakog projekta koji se financira sredstvima EU fondova. Svrha tih aktivnosti je:

  • prezentirati projekt, projektnu ideju, ciljeve i rezultate
  • podizanje svijesti javnosti, medija i dionika o ulozi Europske unije te objava činjenice da EU sufinancira projekt
  • podijeliti stečena znanja i iskustva, kako stručna, tako i vezana uz projektni menadžment.

Aktivnosti promidžbe i vidljivosti mogu uvelike pomoći u ostvarivanju ciljeva i osiguravanju održivosti.

Informiranje i vidljivost projekata sufinanciranih iz europskih strukturnih i investicijskih fondova odgovornost su i obveza svih prijavitelja, korisnika sredstava. Očekuje se da provoditelji projekata provode informativne i promidžbene aktivnosti u skladu s potpisanim ugovorom o dodjeli bespovratnih sredstava, tj. prijavitelj je obvezan pridržavati se zahtjeva vezanih uz vidljivost informiranje navedenih u Ugovoru o dodjeli bespovratnih sredstava i njegovim prilozima.

Detaljne odredbe vezane uz pravila komunikacije, informiranja i vidljivosti navedena su u člancima 46. do 50. Uredbe (EU) 2021/1060 Europskog parlamenta i Vijeća od 24. lipnja 2021. o utvrđivanju zajedničkih odredaba o Europskom fondu za regionalni razvoj, Europskom socijalnom fondu plus, Kohezijskom fondu, Fondu za pravednu tranziciju i Europskom fondu za pomorstvo, ribarstvo i akvakulturu te financijskih pravila za njih i za Fond za azil, migracije i integraciju, Fond za unutarnju sigurnost i Instrument za financijsku potporu u području upravljanja granicama i vizne politike.

Korisnici provode aktivnosti informiranja i komunikacije u skladu s potpisanim ugovorom o dodjeli bespovratnih sredstava. Korisnik navodi aktivnosti u prijavnom obrascu i predviđa potreban iznos u proračunu projekta za Promidžbu i vidljivost. Također, mogu u proračunu predvidjeti i dio za uključivanje medija/suradnika ako su Pozivom takvi troškovi prihvatljivi.

14.2. Komunikacijski alati

Aktivnosti promidžbe i vidljivosti trebaju biti usmjerene na:

  • korisnike projektnih rezultata
  • opću javnost
  • medije

Obveze korisnika vezano uz promidžbu i vidljivost:

  • Trajne ploče i reklamni panoi na javnosti vidljivom mjestu obvezno kada započne provedba projekta koji uključuje fizička ulaganja ili kupovinu opreme i kada ukupni trošak projekta premašuje 500 000 EUR (za EFRR i KF) odnosno 100 000 EUR (za ESF+, FPT, EFPRA, FAMI, FUS ili BMVI)
  • ostali: izlaganje najmanje jednog tiskanog plakata veličine najmanje A3 ili ekvivalentnog elektroničkog zaslona s informacijama o projektu, uz isticanje potpore iz fondova, na mjestu koje je javnosti jasno vidljivo
  • na službenoj internetskoj stranici korisnika navode se informacije o projektu i potpori iz EU fondova; amblem se vidljivo prikazuje na internetskim stranicama i njihovim verzijama za mobilne uređaje,
  • Društvene mreže – vizuali (fotografije, video filmovi itd.) moraju sadržavati obvezne elemente vidljivosti (EU amblem + izjava o financiranju ili sufinanciranju); informacija o EU potpori može biti dio opisa profila
  • za operacije od strateške važnosti čiji ukupni trošak premašuje 10 milijuna  EUR-a korisnik organizira prema potrebi komunikacijski događaj ili aktivnosti uz pravodobno uključivanje Europske komisije i nadležnog Upravljačkog tijela
  • Fotografije – dobar način ilustracije projekta u različitim informativno – promidžbenim materijalima; stoga je poželjno i na taj način dokumentirati razvojne faze projekta i važne događaje vezane uz projekt
  • Audiovizualne produkcije – dobre su za prezentaciju projekta i projektnih rezultata na televizijskim programima, na nacionalnoj ili lokalnoj televiziji te na internetu.

Prilikom definiranja komunikacijske strategije potrebno je definirati sljedeće:

  • komunikacijske ciljeve
  • ciljanu publiku
  • ključne poruke
  • kanale
  • aktivnosti
  • komunikacijske pokazatelje

14.3. Osnovni elementi vidljivosti koji se odnose na EU fondove

Sve aktivnosti informiranja i komunikacije vezane uz projekt moraju sadržavati sljedeće elemente:

  • Amblem (zastavicu) Unije (minimalna veličina 1 cm – uz iznimke)
  • Izjava o (su)financiranju koja glasi: „Financira EU ili Sufinancira EU“

Također, vizual u obliku EU amblema i izjave o (su)financiranju moguće je preuzeti u Centru za preuzimanje vizualnih elemenata Europske komisije, zajedno sa smjernicama i primjerima za uporabu EU amblema.

U kontekstu pripreme materijala za komunikaciju i vidljivost, važno je napomenuti da upravljačka tijela odnosno korisnici moraju na zahtjev navedene materijale dati na raspolaganje institucijama, tijelima, uredima ili agencijama Europske unije pri čemu se  Uniji dodjeljuje besplatna, neisključiva i neopoziva dozvola za upotrebu tih materijala.

Na promotivnim materijalima manjih dimenzija, npr. USB, CD, olovka i sl., dovoljno je uključiti amblem Europske unije zajedno sa izjavom o financiranju.

Ostali elementi vidljivosti specifični za pojedini komunikacijski kanal definirani su u Ugovoru o dodjeli bespovratnih sredstava i njegovim prilozima.

Izvor: https://eufondovi.gov.hr/wp-content/uploads/2024/03/Mogucnosti-promocije-i-vidljivosti-projekata-u-Visegodisnjem-financijskom-okviru-2021.-2027.-Zeljka-Peric.pdf

https://eufondovi.gov.hr/komunikacija-informiranje-i-vidljivost-eu-projekata-u-razdoblju-2021-2027/

https://commission.europa.eu/document/download/3192a0ef-6bda-4e1a-81ca-65ade2ffad73_hr?filename=eu-emblem-rules_hr.pdf