Dr. sc. Marinko Leš, samostalni istraživač, i dr. sc. Damir Demonja, znanstveni savjetnik u trajnom zvanju, iz Odjela za međunarodne gospodarske i političke odnose Instituta za razvoj i međunarodne odnose, IRMO, objavili su pregledni znanstveni članak Prikazi demencija u recentnim filmskim ekranizacijama kao način društvenog osvještavanja u znanstvenom časopisu „Nova prisutnost – Časopis za intelektualna i duhovna pitanja“, koji je indeksiran u bazama Web of Science Core Collection (WoSCC) – Emerging Sources Citation Index (ESCI), SCOPUS, CSA Sociological Abstracts database, DOAJ, EBSCO, ERIH Plus, HRČAK, Index Copernicus, Religious & Theological Abstracts (Myerstown, USA) i Worldwide Political Science Abstracts, s čimbenicima odjeka u prvom (Q1) (religijske znanosti) i drugom (Q2) kvartilu (filozofija).
Cjeloviti tekst dostupan je na poveznici: https://hrcak.srce.hr/file/406674.
Sažetak
Na globalni javnozdravstveni problem, porast broja oboljelih od demencija, naročito od Alzheimerova tipa, osviješteno progovara i filmska umjetnost. S obzirom na široku vidljivost i pristupačnost svim skupinama, film ima značajnu ulogu u približavanju i upućivanju na, prema stručnjacima, vodeću bolest današnjice koja zahvaća stanice moždane kore i okolnih struktura, ponajprije hipokampalne regije, uslijed koje bolesnici gube psihičke, fizičke i mentalne sposobnosti. Dramski tekst »Otac« (»Le Père«), francuskog dramatičara Floriana Zellera, u kojem pratimo kako protagonista razara demencija, doživio je globalnu prepoznatljivost istoimenom filmskom ekranizacijom, koju je režirao upravo Zeller. Kao okosnica, ili glavni pokretač radnje ovoga filma, demencija se prikazuje drukčije nego što je uobičajeno, promijenjen je »kut snimanja«, jer se okrutnost ove bolesti promatra »iznutra». Osim ovoga primjera, u ovom znanstvenom radu predstavljeni su i filmovi Zauvijek Alice (Still Alice) i Supernova koji, također, obrađuju demencije, ali ponešto drukčijim filmskim postupcima. Premda se u filmu Otac(The Father) nigdje i nikada izrijekom ne spominje Alzheimerova bolest, poznato je da Zeller u obiteljskoj anamnezi ima slučaj te bolesti, a i prikaz kliničke slike ukazuje na simptome koji bi odgovarali tom obliku demencije. Zauvijek Alice gotovo dokumentaristički slijedi razvoj bolesti, dok u Supernovi pratimo početna obilježja frontotemporalne demencije. Slijedom navedenoga, u ovome radu će se analizirati i protumačiti glumački i filmski postupci prikaza demencija. Cilj je ovoga rada, kroz analizu tri odabrana filmska primjera, istaknuti važnost i nužnost društvene upućenosti i osviještenosti na bolesti koje uzrokuju demenciju, budući da se procjenjuje kako će se učestalost Alzheimerove bolesti do 2050. godine učetverostručiti.
Ključne riječi
Alzheimerova bolest, demencije, društvo, film, osviještenost